torsdag 2 april 2009

" Jag finns i världen "...o så länge jag finns.....kan jag inte

att tvätta bilen vid regn...något ett barn gör...som inte vet om vad det kan eller inte kan...som bara har massa fantasi och inte några direkta regler...moraler....inga betänkligheter utan bara gör som dom tänker........kanske alla borde göra så lite mer.............inte vet jag men här tvättas det bil i ösregn..........fiffigt ...ja för en treåring iallfall...............................................................................................
VARA OBJEKTIV.....hur är man det när man är där.......skall man då liksom stiga ur sig själv och icke existera för en stund för att kunna studera saker objektivt........men vems objektiva glasögon studerar jag då världen........gör jag det utifrån det jag blivit tillsagd.......då är det ju knappast objektivt..............nej jag skall bara skriva ner det jag ser och upplever med mina sinnen.....alla mina sinnen..........skriv ner.........okej vad ser jag........jag ser en kvinna.......hon har inte svensk bakgrund..........hon kommer in med ett kroppspråk som är nersjunket....hon liksom ursäktar sin närvaro.....( tolkning va...) hon går fram och köper sitt kaffe och bulle för en krona.........det är vad det kostar i bergsjöns kyrka.................hon sitter där.........med kläder som är omoderna ....objektivt.......omoderna för mig.....eller...........hon äter med glupskhet.........objektivt......i andra länder är det kanske tom det man skall göra.............sen så sitter hon där o stirrar ut i luften o ser apatiskt ut...........tänker jag objektivt men kanske hon faktiskt är jäkligt nöjd med livet just där och då..........vadå objektivt.....jag beskriver det jag ser med mina sinnen.......men kan inte göra det objektivt för det färgas av mig som subjekt......from idag kommer jag nog se det där med objektivt och subjektivt på ett nytt sätt.........tack Harald Swedner.....Proffessor i socialt arbete.............jag tycker nog du är nära sanningen.......inom det kvalitativa arbetet är nog inget annat än subjektivt............................med dom orden tänker jag avsluta den dagen före doppar dagen........eller dag före flytt!!!!!!......................länge leve vetenskapsteorin...!!!!!!....den borde alla människor ha som en grundläggande utbildning för att kunna tänka kritiskt..vilket inon vetenskapen innebär att tänka noggrant...inte negativt som många kanske tänker.........................för som PW säger.........en text har alltid skrivits av någon.........någon gång.....någonstans....för ett syfte.!!!!! glöm inte det.............så fundera alltid på det när du läser en text..................vad är tanken...andemeningen...grundar sig på vad...osv...jag håller med.............eller inte........det finns inget rätt eller fel.......det finns inga sanningar.....men jag vill ha några såna...och dem har jag fått från någostans....dem förändras hela tiden...men vissa saker måste jag ha konstant...tills det sker ett paragdimskifte.....inom mig eller inom ...vetenskapen kanske..................allt handlar om paradigm och om kontexter.......strukturer.......sociala sammanhang.............tidsepoker.............förnuft......känsla..........mode......etnicitet.......mixen av detta totalt........kanske kan ge en slags bild av mitt ideal mitt tänkande mitt förhållningsätt..............tanken om tanken den är faktiskt ganska invecklad och spännande ...........natti natti

Inga kommentarer: